12. august 2011

Oggler i mosen


Systerå mi e ganske så glad i oggler. Derfor kunne eg ikkje la ver å kjøba denne nyggelringen på markedet i Nice. Den snasna blokkå ramla eg øve på Litografen.







Oggler i mosen e et kjent uttrykk -og eg vett jo ka det betyr, men jo mer eg smakte og smatta på ordå, dess løgnare blei smagen. For eg har lert at ogglå står for klogskab og visdom, og det syns eg egentligt står i grelle kontrast med at hu ska gå å dabba i mosen. Bare for det at hu har store vidåpne øyer og ser skikkeligt vågen og på hogget ud, så trenge hu altså ikkje vera så jysla kloge -itte seks-syv koppar med kaffi på rappen ser eg faktisk litt sånn ud sjøl eg. Så får å få dette ud av håve, som eg forøvrikt ennå ikkje klare å snu 270grader kver vei, fant eg følgande info på Wikipedia:
"Ugler i mosen er et uttrykk som er hentet fra dansk. Det danske uttrykket var opprinnelig ulver i mosen, der mose betyr myr. Dette ble endret da ulvene ble utryddet i Danmark, og forvansket til uttrykket ugler i mosen, som igjen ble lånt tilbake fra det norske til det danske sprog. Når det er ugler i mosen, er det derfor egentlig ulver som lurer i myra. Uttrykket betyr dermed at det er fare på ferde, eller at det er noe mistenkelig med et eller annet." 
Javel -men då va der vel ikkje någe ulver i myr med oggler i mosen då. Elle?...
Eg går ud i solå og tar meg ein kopp kaffi te eg...

2 kommentarer:

  1. Tusen takk kjære søss!!
    Uglen har vært med både på jobb, i bilen til Skein og på trening, så hu e ein globetrottar allerede ;-)
    I boken har eg klipt ut stauder te å palnte på hyttå :-)
    Glad i deg!

    SvarSlett