17. juni 2011

Dødelig dose sommarsavn

Eg lige sommarfogglar -det e ikkje det at eg vett så jysla møje om de...de e bare så utroligt flotte! Så når eg kom øve dette fargeriga sommarfoggel-liket her om dagen, så måtte eg bare finna ud litt mer. 

Navnet e Nymphalis urticae, gjerna bedre kjent som Neslesommarfoggel. Vingespenn 4-5cm, oransje-rødbrun med markante svarte flekkar fremst på vingene og små blå prikkar langs bakre kant. Te forskjell fra mangen andre sommarfogglar så øvevintre neslesommarfoggelane som voksne individ. Når det så smått begynne å nærma seg høsten, finne de seg ein bortimod frostfrie plass -garasje, loft, uthus, løer elle som her i vinduskarmen i et gammalt naust -der de henge opp ner i mangen månar. Når den bleiga vårsolå har varmt opp den little kroppen, e det ud på vingene. Han e ein av de aller fysste sommarfogglane me ser om våren, gjerna allerede så tidligt som i mars mens snøen ennå ligge og nattefrosten ikkje har sluppe taket. Eggå bler lagt på de nye skuddå av brenneneslå, og de svarte larvene forsyne seg godt av de friske grønne bladene. Itte någen uger i puppestadiet e de fiks ferdige forrektige sommarfogglar.  

 
Dette eksemplaret blei sist sett ein seine augustkveld, slurpanes på nektar på den populære udeplassen Buddleja i Vikevåg sentrum. Han forlot plassen på flagranes vinger i sørlige retning ner mot naustå idet solå forsvant. 

Der e ingen tegn te ytre skader, så ingenting kriminelt ligge bak. Mulige dødsårsak kan vera indre skader itte harde landing med foddle tank, nektarøvedose elle rett og slett av savn itte SOMMAR.
Akk...eg føle med an...

1 kommentar:

  1. Nå e d noge så ligne på sommar her oppi bakken:) Ett par grader te, så e alt toppers. Tri dagar te ferie, då e eg sikker på at alt e på plass: solå, gradene, passe med vind, brunfargen på kroppen... Eg glede meg sinnsykt, for å sei d på ein populære måde :D

    SvarSlett