30. juni 2012

Kjekt å Veda: SkuddSekund




Rett før klokkå to i natt får me et heilt sekund ekstra å rutta med.


Bakgrunnen er visstnok at kloden våres rotere stadigt seinare, dette gjør at tiå forskyve seg lidegrann -sånn cirka ein time i løpet av tusen år.



Så for å kompensera for dette har IERS, det internasjonala byrået som øvevåge jordrotasjonen, bestemt at det sista minuttet av klokkå ett ska ha 61 sekund istedet for de vanlige 60.  



Mest sannsynligt sove eg då, men hvis eg e vågen ska eg gje maen min et SkuddSekundKyss!




...du slette tid! ;)



 

4 kommentarer:

  1. Ha ha ha, merka ikke så mye til det ekstra sekundet, jeg.

    SvarSlett
  2. Ikkje eg heller -sov som ein stein! :-D

    SvarSlett
  3. Nå e d jo for seint, men.... lure på om d e sånn frierigreier og dette eina sekundet? Og kor mange hanskar må maen (om han takke nei te å bli maen...) ud med i så fall? Kalenderen teseie at d ikkje ska ver hanskever for tiå, men gradestokken ser ud te å meina noge aent :)

    SvarSlett
  4. Vett sanneligt ikkje om SkuddSekundfrieri eg Lena -men for all del, folk har sikkert gjort dummare ting kl to ei lørdagsnått! Og angåanes hanskar så tror eg me kan sei at polvåttar og fellesferi går som hånd i hanske! Ha haha!!:)

    SvarSlett