2. februar 2012

SprågKrig Og Forvirring

Eg hadde nynorsk når eg gjekk på barnaskolen -og då i nittenpilogbue va nynorsk skikkelige nynorsk, og ikkje den udvanna varianten de operere med nå te dags. Lesebogå våres dengang hette "KvaLasDuNo" -og i mangen år gjekk eg rundt og trodde at dette bare va ein litt løyen tittel på bogå, for eg kobla ikkje at ordå faktisk betydde: "Hva leser du nå"

Teide i håve elle bare språgforvirra? Ja takk, begge deler... Og kaffor kalla det for nynorsk, addle hørre jo at språget hørres steingammalt ud!
Ennå då når nynorsk va nynorsk, då det va om å gjør å bruka någen ubegribelige ord som gjerna bortimot sju stykker forstod her te lands. Det va tøft det. Nå e an jo så valgfrie og "bokmålinfiserte" at eg må få spør: Ka e vitsen?

Ikkje misforstå meg, eg syns nynorsk e flott eg! Men kem hoen ska bruga det?
Han Tore Renberg va gjest i lokalen ein mårning då diskusjonen gjekk om nynorsken sin plass, og då sa han at han sko ønska at han kunne brukt nynorsk i skrivingå si. Ka så feile han? Det e nå vel bare å skriva det! -men der e vel ikkje nok penger i det! Åndssnobberi kalle eg sånt! Fekk meste lyst å tymma ei øl i håve på an!

Då e det gjerna liga greit at Kulturdepartementet og Språkrådet nå har godkjent ny rettskriving i nynorsk. De fjerne altså någen av de ordå som sju stykker i landet forstod, åsså gjer de større valgfrihed i sånne vanlige ord som me bruge heila tiå.
Någe som gjør at me fra fysste august i år kan skriva "Me ønske dåkkor velkommen" på ikkje mindre enn 16 forskjellige mådar:

Me ynskjer dykk velkomne
Me ønskjer dykk velkomne
Vi ynskjer dykk velkomne
Vi ønskjer dykk velkomne
Me ynskjer dokker velkomne
Me ynsker dykk velkomne
Me ynsker dokker velkomne
Me ønskjer dokker velkomne
Me ønsker dykk velkomne
Me ønsker dokker velkomne
Vi ynskjer dokker velkomne
Vi ynsker dykk velkomne
Vi ynsker dokker velkomne
Vi ønskjer dokker velkomne
Vi ønsker dykk velkomne
Vi ønsker dokker velkomne

Dette sverdstikket fra sine egne e nok ikkje dødbringanes for nynorsken -men hvis alternativet e å ble holdt kunstigt i live, ja då e det gjerna liga greit å gi dødsstøtet?

Elle va dette gjerna det luraste Språkrådet kunne gjør? Me lese og hørre om at flerne og flerne vil ha mer dialekt inn i skrivespråget våres, så gjerna dette e den rette veien å gå.

Ikkje vett eg -uansett så tenkte eg at eg sko setta meg te nå og begynna å skriva ei bog, på dialekt sjølsagt. Tittel: "Damå Så Elskte Nynorsk"




Eg vonar/håpar at dykk/dokker ynskjer/ynsker/ønskjer/ønsker meg lukka/lykke te!

På førehand takk!


1 kommentar:

  1. Så enige, så enige! Lure på om eg ska bruga valgmådane i matten - glimrande kombinatorikk i praksis :)

    SvarSlett